Używamy ciasteczek. Zawsze możesz je wyłączyć, ale nie będziesz mógł wtedy korzystać z serwisu jako zalogowany użytkownik.     X    
   
Szogun

Średnia ocena: 7.53 / 10

Zaloguj się aby oceniać gry

System Klasyfikacji Umiejętności:

Szogun

Shogun

Rok pierwszego wydania: 2006


Liczba graczy: 3-5

Wiek: od 12 lat

Czas gry: ok 150 min.


Projektant: Dirk Henn

Kategoria: ekonomiczne, strategiczne

Mechanika: area control, auction/bidding

System Klasyfikacji Umiejętności: B7.Programowanie


Ocena BGG: 7.59  (9991 użytkowników)


Wydawca: G3, REBEL.pl

Polskie wydanie


Dodatki: Shogun: Tenno's Court


Opis gry

Czas zjednoczyć średniowieczną Japonię pod rządami najlepszego Daimyo. Zostań Szogunem!Gracze wcielają się w role dowódców wojsk XVI wiecznej Japonii, a ich celem jest zapewnienie dominacji własnym rodom. Aby osiągnąć sukces trzeba nie tylko podporządkować sobie jak najwięcej ziem, ale również zadbać o rozwój (wznosząc zamkni, świątynie i teatry) i dobre prosperowanie kontrolowanych prowincji (zapewniając zapasy żywności). Najlepszy Daimyo zdobędzie na końcu gry miano tytułowego Szoguna.

Znakomita mechanika
Rozgrywka podzielona jest na dwie części (dwa lata w feudalnej Japonii), każda podzielona na trzy tury (wiosna, lato i jesień. Zimą następuje podliczenie punktów i rozpatrzenie buntów ludności, w przypadku gdy nie zadbamy o dostateczne zapasy żywności). Każda tura rozpoczyna się od fazy planowania, w której gracze wydają rozkazy wojskom stacjonującym w poszczególnych prowincjach. Robi się to poprzez położenie zakrytej karty prowincji na polu symbolizującym rozkaz. Dzięki temu nasi rywale do ostatniej chwili nie znają naszych planów.Niezwykle szybki i oryginalny (i nie tak losowy, jak się na pierwszy rzut oka wydaje) jest mechanizm rozstrzygania bitew. Stosuje się w tym celu wieżę bitewną, do której wrzucamy drewniane kostki obydwu walczących armii. Wynik bitwy uzależniony jest od tego, które kostki i w jakiej ilości wypadną z wieży na plastikową tackę. Mechanika zawiera także uproszczony mechanizm licytacji, dzięki któremu możemy poświęcić część funduszy, jeżeli zależy nam na pierwszeństwie w danej turze, bądź chcemy skorzystać z jednego z dostępnych przywilejów.

Niepowtarzalny klimat
Wszystkie elementy gry doskonale oddają klimat XVI wiecznej Japonii. Piękna szata graficzna i wysoka jakość komponentów, wszystko to potęguje przyjemność płynącą z rozgrywki. Wieża bitewna dostarcza niesamowitych emocji, a rosnące niezadowolenie w prowincjach i wiszące na włosku bunty naprawdę się w tej grze czuje! Szogun to gra w której nie brak trudnych wyborów. Często kluczowe na drodze do zwycięstwa jest wznoszenie pałaców, świątyń i teatrów. Aby nie marnotrawić poniesionych kosztów trzeba stawiać budynki w tych regionach, których rywale nie zdołają nam odebrać. Stale musimy dbać o posiadanie odpowiednio licznej armii. Jest to tym trudniejsze, im więcej kontrolujemy regionów. Dodatkowo stale musimy myśleć o odpowiednich zapasach na nadciągającą zimę.

Gra, która nie chce się znudzić
Każda rozgrywka Szoguna jest inna. Inne jest ustawienie początkowe armii, zmienia się kolejność graczy, jak również kolejność wykonywania poszczególnych akcji. Dzięki temu Szogun nie jest grą, w której do sukcesu prowadzą gotowe schematy, lecz umiejętność podejmowania trafnych decyzji w obliczu zmiennej sytuacji. Dodatkowo, druga strona planszy zawiera mapę z nieco innym układem prowincji, co gwarantuje jeszcze większą odmienność rozgrywek. Mechanika Szoguna nawiązuje do rewelacyjnej gry Wallenstein. Od dnia swej premiery podbił serca miłośników strategii na całym świecie, zdobywając w serwisie Board Game Geek średnią ocen powyżej 8 (na 10 możliwych). Autor gry – Dirk Henn ma na swoim koncie takie niezaprzeczalne hity jak: Alhambra, Metro, Timbuktu czy właśnie Wallenstein

Pudełko zawiera:
  • 1 plansza dwustronna
  • 53 Karty prowincji
  • 25 kart skrzyń wojennych
  • 5 kart specjalnych
  • 10 kart akcji
  • 12 kart wydarzeń
  • 5 kart Daimyo
  • 5 osobistych plansz
  • 310 kolorowych sześcianów
  • 20 zielonych sześcianów
  • 55 skrzyń wojennych
  • 5 znaczników punktów zwycięstwa
  • 5 znaczników ryżu
  • 80 żetonów budynków
  • 42 znaczniki buntu
  • 1 3-częściowa wieża bitewna
  • 1 tacka z przegródkami
  • 1 suplement
  • 1 instrukcja


  • Opinie użytkowników

    Nie ma jeszcze żadnej opinii. Możesz być pierwszy...

    Zobacz rozkład ocen

    Recenzje oraz opinie na innych stronach internetowych:


    Recenzja w serwisie Poltergeist

    Historia Szoguna w Polsce jest o tyle ciekawa, że tytuł ten był obecny na naszym rynku już kilka lat temu za sprawą wydawnictwa G3. Niestety nie zdecydowano się na jego dodruk, co spowodowało, że przez pewien okres pozycja obsypana wieloma nagrodami była dostępna jedynie na rynku wtórnym. Ponowne wydanie Szoguna, które na sklepowe półki trafiło we wrześniu tego roku, zawdzięczamy gdańskiemu wydawnictwu REBEL.pl.
    [więcej w serwisie Polgergeist]

    Dodano 2014-12-10 13:07:58 przez Joanna



    Szogun czyli strategiczne przepychanki w Japonii. Recenzja

    Są takie gry, które po ich poznaniu zapadają nam w pamięć. Nie zawsze dlatego, że po zakończeniu partii wstajemy od stołu z poczuciem, że oto zagraliśmy w prawdziwą perełkę lub uwolniliśmy się od nieznośnego „gniota”. Czasami wystarczy jakiś element gry, taki jak specyficzny temat (a’la Reef Encounter), specyficzna mechanika (a’la Android: Netrunner) albo specyficzne akcesoria (a’la Tzolk’in: Kalendarz Majów). Podobnie jest i z Szogunem.
    [więcej w serwisie Board Times]

    Dodano 2014-10-19 18:14:47 przez Joanna



    Goście | Znad Planszy

    Kiedy ponad dwa lata temu kolega po raz pierwszych przyniósł do mnie pudło wydawnictwa G3 byłem jeszcze planszówkowym szczeniakiem, mającym na koncie Osadników z Catanu, Runebound, Magiczny Miecz i kilka karcianek.
    [więcej na blogu Znad Planszy]

    Dodano 2014-10-19 16:37:27 przez Joanna



    Szogun – powrót wieży

    Opisywanie nowości, czyli chleb powszedni recenzenta, to dość standardowa procedura. Oczywiście można od niej odchodzić, popisywać się fantazją i kreatywnością czy też nietypową formą, ale czytelnik będzie wymagał pewnych stałych konkretów. Paru słów o wykonaniu gry (bo nie tak wiele osób miało ją wcześniej w rękach), zarysowania zasad i przebiegu rozgrywki (bo nie każdy wie, co to właściwie za mechanika i dla kogo), wreszcie właściwej części analityczno-wartościującej. Trochę inaczej sprawy będą się miały tym razem, bo na moim blacie-warsztacie znalazła się gra, o której każdy* słyszał. Wielu widziało. Niejeden grał. Ta gra z wieżą.
    [więcej w serwisie GamesFanatic]

    Dodano 2014-10-19 16:35:41 przez Joanna



    Recenzja na stronie Valkiria.net

    Co musi mieć gra planszowa, aby określić ją jako „dobrą”? Powinna posiadać ładne pudełko, dobrze wykonane elementy, ciekawe tło (historyczne, fabularne) i „zahaczkę”. Co rozumiem przez ową tajemniczą „zahaczkę”? Coś, czego inne gry nie mają, czym dana planszówka zasłynie na rynku, element, którym będzie wyróżniała się spośród tłumu innych. Na podstawie wyżej wymienionych przeze mnie kryteriów, z pewnością mogę nazwać Szoguna grą dobrą. Gdyby istniał podział szerszy, to z pewnością otrzymałby ode mnie ocenę bardzo dobrą.
    [więcej...]

    Dodano 2014-03-12 15:02:07 przez Joanna



    Szogun – Ze starej półki cz.10

    Goa, Java, Mexica, takie propozycje padły w sprawie nadrobienia katalogowych zaległości serwisu. Niestety, grałam tylko w jedną z nich i tylko raz, więc recenzji prędko się nie spodziewajcie :( Ale jest gra, którą jest znana, wielka (gabarytowo, tematycznie i warsztatowo), a której wspominków w GamesFanatic dotychczas nie było. Tą grą jest oczywiście Szogun, co widać po załączonym obrazku. Moje literackie podejście do tej gry zbiegło się przypadkowo z pojawieniem się na forum tematu, w którym znajdziecie porównanie Szoguna do swojego pierwowzoru – Wallensteina. Niestety, osobiście w pierwowzór nie grałam, więc zainteresowanych odsyłam „tylko” na forum.
    [więcej w serwisie GamesFanatic]

    Dodano 2014-03-09 00:00:00 przez Joanna



    Recenzja w Gildii Gier Planszowych

    O Shogunie dużo dobrego przeczytałem na długo zanim dostał się w moje ręce i wiązałem z nim duże nadzieje. Aby jednak nie być zbyt entuzjastycznym i tendencyjnym, postanowiłem sobie, że będę tak krytyczny jak tylko dam radę i, że oprócz zalet znajdę także wszystkie wady Shoguna. Czy mi się to udało? Cóż, łatwe to nie było.
    [więcej do poczytania w Gildii Gier Planszowych]

    Dodano 2014-03-09 00:00:00 przez Joanna



    Świątynie, wieża i Sun Tzu

    Nie przepadam za grami czysto strategicznymi. Wynika to tylko i wyłącznie z tego, że jestem kiepskim strategiem i siadając do stołu z grą tego typu wiem, że zaraz dostanę mocnego łupnia. Nic nie odbiera radości z rozgrywki bardziej niż świadomość przegranej zanim jeszcze wykona się pierwszy ruch. Dlatego unikam GoTa jak ognia. Jeżeli jednak do strategii dołączyć doskonale działający element losowy, to sytuacja zmienia się diametralnie. Dlatego, między innymi, Shogun jest tytułem dla mnie.
    [więcej w serwisie Polgergeist]

    Dodano 2014-03-09 00:00:00 przez Joanna



    Shogun – na chwałę cesarza

    Fascynacja klimatami japońskimi zauważalna jest w wielu dziedzinach życia, od filmów, kosmetyków i sportów walki po mające swoich zwolenników sushi czy animację manga. Nie inaczej jest też wśród autorów gier planszowych, którzy wielokrotnie wykorzystywali motywy japońskie do swoich produkcji, a mapa Japonii równie często pojawia się na planszach jak mapa Stanów Zjednoczonych.
    [WIęcej na polsko-niemieckiej stronie Spiellust.net]

    Dodano 2014-03-09 00:00:00 przez Joanna



    Szogun w Tawernie

    W Szogunie Gracze wcielają się w role dowódców wojsk XVI-wiecznej Japonii, a ich celem jest zapewnienie dominacji własnym rodom. Najlepszy Daimyo zdobędzie na końcu gry miano SZOGUNA. Aby wygrać, gracz musi nie tylko kontrolować możliwie największą liczbę prowincji, ale musi także rozwinąć swoje królestwo, wznosząc zamki, świątynie i teatry. Gracz, któremu uda się zbudować najwięcej budynków w każdym z 5 regionów, otrzyma wartościowe punkty premii. Podbijaj, ściągaj podatki, konfiskuj zbiory ryżu, buduj…
Pokaż, że jesteś godny, aby zostać SZOGUNEM!
    [więcej...]

    Dodano 2014-03-09 00:00:00 przez Joanna



    Recenzja na portalu Strategie

    Nie od dziś pojawiają się próby łączenia odmiennych rodzajów gier. Stoją za tym różnego rodzaju motywy, najczęściej jednak motywem wyjściowym jest chęć zapewnienia grze szerszego rynku zbytu. Autor i wydawca mają nadzieję, że w ten sposób gracze będący fanami dwóch (bądź więcej) rodzajów (gatunków) gier, które ich produkt stara się w sobie łączyć, licznie przybieżeją do sklepów i grę kupią, zapewniając jej tak upragniony przez wszystkich sukces. Tego rodzaju grą jest między innymi „Shogun”, łączący w sobie elementy gry wojennej i tzw. eurogry, ze wskazaniem na tą ostatnią kategorię. Osadzenie jej w klimacie kultury japońskiej, jak się zdaje ostatnio dość w naszym kraju popularnej, dodatkowo zapewniło tej pozycji zasłużone powodzenie.
    [więcej na stronie Portalu Strategie]

    Dodano 2014-03-08 00:00:00 przez Joanna



    Szogun czyli strategiczne przepychanki w Japonii

    Są takie gry, które po ich poznaniu zapadają nam w pamięć. Nie zawsze dlatego, że po zakończeniu partii wstajemy od stołu z poczuciem, że oto zagraliśmy w prawdziwą perełkę lub uwolniliśmy się od nieznośnego „gniota”. Czasami wystarczy jakiś element gry, taki jak specyficzny temat (a’la Reef Encounter), specyficzna mechanika (a’la Android: Netrunner) albo specyficzne akcesoria (a’la Tzolk’in: Kalendarz Majów). Podobnie jest i z Szogunem.
    [więcej w serwisie Board Times]

    Dodano 2013-07-13 00:00:00 przez Joanna



    Rozwiń  

    Szogun w Internecie:



    Profil gry na BoardGameGeek.com

    Ocena gry w/g użytkowników BGG: 7.58937. Grę oceniło 9991 użytkowników.
    BoardGameGeek - Kompendium wiedzy o grach planszowych z całego świata (w języku angielskim)
    [kliknij po więcej informacji o grze]




    Profil gry na gra24h.pl

    Encyklopedia Gier Planszowych
    Zbiór informacji o popularnych grach planszowych dostępnych w Polsce
    [kliknij po więcej informacji o grze]

    Grę dodał(a) Joanna dnia 2014-01-02 23:51:03, ostatania modyfikacja 2016-10-27 12:59:59